afvallen cardio krachttraining the gym society

Afvallen, cardio of krachttraining?

Jezelf de sportschool inkrijgen is voor veel mensen al een hele opgave. Maar voor wie de ambitie heeft om zichzelf een gezonde(re) levensstijl aan te meten is dat helaas pas de helft van het werk. Want wat is nou voor jou en jouw fitnessdoelen de beste trainingsmethode? Leden met de wens om af te vallen stellen de vraag met grote regelmaat: wat kan je nou het beste doen als je een slankere versie van jezelf wil worden, cardio of krachttraining?

Naast een gebalanceerd voedingspatroon is cardio de beste optie voor puur gewichtsverlies; dat is het korte antwoord. Dat heeft allemaal te maken met het bereiken van het calorietekort dat essentieel is bij het afvallen. Tijdens een cardioworkout verbrand je namelijk meer calorieën omdat je hartslag tijdens deze workout hoger ligt dan tijdens een krachttraining. Het is een simpel rekensommetje; zolang je minder calorieën binnenkrijgt dan je lichaam gebruikt, val je af. En uit onderzoek van het TPS NIPO blijkt dat een overweldigende hoeveelheid Nederlanders dat wil. Maar liefst 47% van de bevolking is bezig met afvallen of zou dat graag willen. En toch heeft The Gym Society geen cardioapparatuur in The Gym staan. Waarom dat zo is, heeft te maken met dat wij van mening zijn dat je cardio buiten moet doen en dat krachttraining op de lange termijn effectiever is voor wie strakker in zijn vel wil zitten.

Wie wil afvallen zou zich namelijk niet moeten richten op wat de weegschaal zegt, maar hoe je kleding past. En als dat het geval is kan je beter de krachttoestellen dan de wind tijdens een hardloopsessie trotseren. Spieren wegen dan wel meer dan vet, maar spieren nemen tegelijkertijd ook minder ruimte in beslag. Het resultaat van je krachttraining is dus misschien niet minder kilo’s, maar wel minder centimeters. De echte winst pak je met name na je krachttraining, door middel van de zogenoemde ‘after-burn’. Tijdens je krachttraining beschadig je je spieren als het ware. Er ontstaan namelijk op microniveau kleine scheurtjes in je spieren, en wanneer die gerepareerd worden, herstellen ze boven het oorspronkelijke niveau. Hierdoor wordt je spier groter en ben je de volgende keer in staat om iets zwaarder te trainen. Spierweefsel heeft – in tegenstelling tot vetweefsel – een hoge energetische waarde. Het lichaam is altijd bezig met het vernieuwen van cellen. Dat geldt bijvoorbeeld voor je huid en haren maar ook voor je spieren. Dit vernieuwingsproces vereist energie en hoe meer spieren je hebt, hoe meer energie je lichaam nodig heeft voor dit proces. Het resultaat: een langdurige calorieverbranding en een strakker lijf. En dan hebben we het in deze blog nog niet eens gehad over alle andere gezondheidsvoordelen die krachttraining met zich meebrengt.

Dus wie wil kiezen tussen cardio of krachttraining om af te vallen, kan wat ons betreft beter kiezen voor krachttraining. Maar het mooiste is natuurlijk als je de twee combineert. Bovendien haal je met sterkere spieren door krachttraining ook meer uit je cardioworkout. Ons advies? Haal het beste uit twee werelden. Ga lekker de buitenlucht in voor je cardiosessie en kom naar The Gym Society voor een persoonlijk en hoogwaardig krachttrainingsprogramma.

Lees ook: Het onvoorstelbare effect van sporten op de hersenen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.