cardio buiten hardlopen sporten

Cardio doe je buiten

Bij The Gym Society vind je geen loopband, fiets of crosstrainer en dat is allerminst gebruikelijk voor de reguliere sportschool.  De cardiotoestellen zijn in de traditionele sportschool in overvloed aanwezig en vaak en langdurig bezet door sporters die bijvoorbeeld 30 minuten op hun plek hardlopen. Maar The Gym Society is niet zomaar een sportschool.  Het ontbreken van cardiotoestellen is namelijk een bewuste keuze. Om te begrijpen hoe dat precies zit, moeten we beginnen bij het begin. Wat is cardio nou eigenlijk?

Hardlopen, fietsen, dansen, baantjes trekken of voetballen. Het zijn allemaal voorbeelden van cardiotrainingen; een trainingsvorm waarbij je het cardiovasculaire systeem (hart- en vaatstelsel) traint door middel van beweging of sport. Met cardiovasculaire training train je het lichaam langdurig op een redelijke intensiteit en train je het hart om meer bloed en daarmee zuurstof door het lichaam te transporteren. Een cardiotraining brengt een hoop gezondheidsvoordelen met zich mee. Maar de voordelen van krachttraining zijn minstens zo groot, dan wel niet talrijker voor onze dagelijkse kwaliteit van leven. Toch zijn er veel mensen die de spier- en botversterkende activiteiten overslaan omdat ze niet goed weten waar ze moeten beginnen of wat het belang ervan is. Een gemiste kans, wat de oprichters van The Gym Society betreft. Zij kozen ervoor om helemaal geen cardiotoestellen in The Gym te plaatsen.  “Een cardio workout kan overal en het is zonde van je geld om in de sportschool een uur op een loopband te staan als je ook gratis buiten kan lopen. Voor een goede krachttraining daarentegen moet je wel naar de sportschool.” legt oprichter Frank Polman uit. “Wij besteden onze aandacht daarom liever aan een optimale begeleiding bij krachttraining om onze leden vertrouwd te laten worden met deze vorm van sporten en de talloze voordelen die het biedt. Een cardiotoestel in The Gym zou hiervan afleiden en bovendien werkt The Gym Society met een geavanceerd circuit van kracht- en flexibiliteitstoestellen. Door de slimme krachttoestellen train je niet alleen alle grote spiergroepen van het lichaam, maar ben je tegelijkertijd ook bezig met het verbeteren van je uithoudingsvermogen. In een traditioneel trainingsprogramma kan je jezelf de tijd geven om op adem te komen. Lekker natuurlijk zo’n pauze, maar dit maakt je training minder effectief. Bij The Gym Society daarentegen moet je meteen door naar het volgende toestel om het circuit te kunnen blijven volgen. Zo hou je je hartslag hoger dan bij een traditioneel krachttrainingsprogramma.”

Wie het heerlijk vindt om bijvoorbeeld te hardlopen of om regelmatig een stuk te fietsen moet dat ook zeker blijven doen, is The Gym Society van mening. Frank: “Kom op de fiets naar The Gym of trek lekker je hardloopschoenen aan en ga naar buiten!” Uit onderzoek van de European Centre for the Environment and Human Health is namelijk gebleken dat sporten in de buitenlucht in verband wordt gebracht met een groter gevoel van revitalisering, positieve betrokkenheid, meer energie en verminderde spanning, woede en depressie. De mensen die meededen aan het onderzoek en buiten trainden voelden zich simpelweg gelukkiger. Een rondje hardlopen door het park is bovendien effectiever dan de loopband trotseren: je hardloop ronde door het park is langer dan men gemiddeld op een loopband staat en door alle buiten elementen als de wind, maar ook drempels en heuvels wordt je lichaam meer uitgedaagd. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het vangen van zon- en daglicht, wat de productie van vitamine D aanwakkert. Zo is vitamine D niet alleen van belang voor botaanmaak, maar het speelt ook een belangrijke rol bij de aansturing van spieren.

Dus ga je deze week ten minste twee keer in The Gym sporten om je spieren te versterken? Haal de hardloopschoenen dan ook weer een keer uit de kast, pomp de banden op van je fiets en ga lekker naar buiten als je echt het maximale uit een actieve levensstijl wilt halen. Zo combineer je het beste van twee werelden!

Wist je dat?
je tijdens een cardiotraining (van minimaal 20 minuten) meer calorieën verbrandt, maar je je metabolisme langer stimuleert bij krachttraining? Tijdens een krachttraining ontstaat er lichte schade aan je spieren. Juist door die te herstellen word je sterker. Maar dat herstellen duurt even en het kost energie. Dat betekent dat je nog tot twee dagen na de training extra calorieën verbrandt. Verder is ook het opgebouwde spierweefsel goed voor je vetverbranding. Spieren verbranden namelijk calorieën, ook als je verder niets doet. Dat geldt voor iedere dag; ook als je niet traint dus.

Lees ook: Wel of niet sporten tijdens je vakantie?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.