gezondheidsnorm nieuw gezond bewegen

De nieuwe gezondheidsnorm: fijn of verwarrend?

21 augustus werden er nieuwe bewegingsrichtlijnen gepresenteerd door de Gezondheidsraad. De oude richtlijnen dateerden uit de jaren 90 en het werd dus hoog tijd om met de nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen de norm te evalueren. De nieuwe norm bevestigt onder andere wat veel mensen al wisten, maar geeft toch verrassende inzichten en roept tegelijkertijd ook vraagtekens op.

De norm uit de jaren 90 was strenger, maar daarmee ook veel duidelijker: minstens vijf dagen per week een half uur per dag matig intensief bewegen en alleen activiteiten die minstens tien minuten achtereen worden volgehouden. De nieuwe norm houdt het nog steeds op 150 minuten, maar ze hebben geen bewijs dat dit activiteiten van minstens tien minuten hoeven te zijn. Bovendien kan matig intensief bewegen tegenwoordig van alles zijn; van wandelen, fietsen, tuinieren tot traplopen. Momenten van beweging waar je je wellicht helemaal niet bewust van bent. Fijn, denk je aan de ene kant natuurlijk. Maar aan de andere kant: hoe weet je nou of je echt aan voldoende beweging komt? Is mijn Fitbit accuraat genoeg om mij aan het eind van de dag te vertellen of ik voldoende beweging heb gehad of moet ik nog een extra rondje lopen met de hond? Waardevolle informatie kan je wel stellen. Zeker wanneer we weten dat de juiste hoeveelheid beweging een aanzienlijke winst boekt op je gezondheid en het risico verlaagt op een legio aan ziektes. Tel daar de huidige informatiemaatschappij waarin we leven bij op, en het doolhof is compleet.

Een overvloed aan informatie over alles wat je wil weten is vrijwel altijd en overal beschikbaar. Dat die informatie dan per definitie ook juist is, is helaas niet waar. Wie een excuus zoekt om niet te hoeven bewegen, vindt gegarandeerd dankzij Google ergens – vanaf de elfde pagina van de zoekresultaten – wel een artikel die een onderbouwing geeft voor zijn/haar gebrek aan motivatie. Zo zijn er nog steeds mensen die de Waist Trainer van TV kopen met de stille hoop dat je gewoon zittend op de bank een sixpack kan kweken.

Gelukkig ben jij niet (meer) een van die personen. Anders zou je immers deze blog niet lezen. We staan natuurlijk volledig achter de nieuwe aanbeveling dat volwassenen minstens twee keer per week aan echte spier- en botversterkende activiteiten moeten doen. Maar hoe doe je dat dan en hoe haal je het meeste uit deze krachttraining? Het herkennen van foutieve informatie, door marketing trucs heen kijken en weten hoe je effectief kan voldoen aan de nieuwe norm van de Gezondheidsraad is simpelweg niet voor iedereen weggelegd.

Dan is het fijn als je een beroep kan doen op mensen die ervoor hebben geleerd en orde scheppen in de chaos. Gezondheidsexpert Cees Albers is een van die mensen. En laat hij nou net op 23 oktober in The Gym Society een seminar geven over “Wat kun jij zelf doen voor je gezondheid en het belang van krachttraining.” Zorg dat je het niet mist en schrijf je in voor de snelste route uit het doolhof. Meer over dit zogeheten doolhof? Lees ons artikel van vorige week.

Seminar “Wat kun jij zelf doen voor je gezondheid en het belang van krachttraining.”
Datum: Maandag 23 oktober 2017
Tijd: 20:30 uur
Locatie: The Gym Society Nijmegen

Let op: er zijn maar 30 plekken beschikbaar!

Het seminar is gratis voor alle leden van The Gym Society en andere geïnteresseerden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.