effect sporten hersenen brein

Het onvoorstelbare effect van sporten op de hersenen

Je hersenen zijn misschien wel de laatsten die in je opkomen als je denkt aan de lichaamsdelen die profijt hebben van lichaamsbeweging. Bij talloze wetenschappelijke studies kwamen onderzoekers erachter dat de positieve effecten op je hersenen en psychologische toestand even groot zijn als op de rest van je lichaam. Enerzijds verhoogt beweging het hersenvolume en verbetert het de cognitieve functies. Anderzijds gaat een actieve levensstijl het verlies van deze functies tegen en voorkomt of vertraagt het hersenaandoeningen. The Gym Society legt uit welke vier dingen er met je hersenen gebeuren als je regelmatig gaat sporten.

1. Regelmatig sporten laat je hersenfuncties optimaal functioneren
Tijdens het sporten verhoog je de bloedtoevoer naar het hart. Zuurstof wordt door het hele lichaam naar het hart gepompt en ook je hersenen ontvangen hierdoor meer zuurstof. Dit zorgt ervoor dat je hersenfuncties optimaal verlopen en er nieuwe hersencellen gevormd worden. Een gebrek aan zuurstof in je hersenen zorgt ervoor dat je sneller vermoeid bent en vergt dus meer inspanning van de hersenen om de normale functies goed uit te kunnen voeren. De verhoogde zuurstoftoevoer verbetert het concentratievermogen, het geheugen, het leervermogen en vermindert de kans op vermoeidheid en algemene zwakte.

2. Regelmatig sporten houdt je hersenen jong en gaat aftakeling tegen
Wie regelmatig sport laat zijn hersenen dus wennen aan een verhoogde bloedtoevoer. Zo kunnen er nieuwe verbindingen ontstaan tussen de hersencellen die het geheugen in de hippocampus* stimuleren. Deze nieuwe verbindingen beschermen onze hersenen tegen het ontstaan van aandoeningen zoals Parkinson of Alzheimer. Diverse onderzoeken wijzen zelfs uit dat wanneer de verbindingen elke dag gestimuleerd worden, het mogelijk is om de effecten van veroudering tegen te gaan en beroertes te voorkomen. Beweging zorgt er namelijk voor dat de productie van hormonen en groeifactoren die betrokken zijn bij de verjonging en het herstel van de hersencellen, gestimuleerd worden.

3. Regelmatig sporten vermindert stress
Stress is ontzettend gevaarlijk voor ons welzijn en chronische stress tast zelfs onze hersenen aan. Het hormoon cortisol, dat onder andere wordt aangemaakt in stressvolle situaties, kan in bepaalde korte situaties zeer effectief zijn en heeft als doel ons reactievermogen te versnellen. Maar wanneer deze overlevingsmodus van het lichaam niet wordt doorbroken met rust en herstel wordt het effectieve hormoon plots destructief. Normaal gesproken wordt de aanmaak van cortisol geremd via de hypothalamus* als het gehalte te hoog wordt, maar bij chronische stress wordt het simpelweg te veel voor onze hersenen. Een verhoogde cortisolspiegel in het bloed kan onze hippocampus beschadigen en laten krimpen. Dit heeft weer invloed op ons kortetermijngeheugen, concentratievermogen en vatbaarheid voor depressies en angststoornissen. Gelukkig zijn onze hersenen heel flexibel en bereik je makkelijk een staat van ontspanning wanneer je begint te bewegen. Het lichaam reageert namelijk op sporten door het niveau van cortisol te laten dalen en noradrenaline* in de hersenen te verhogen, waardoor je zowel tijdens, als na het sporten minder stress ervaart.

4. Regelmatig sporten vergroot geluksgevoel en vermindert angsten
Tijdens het sporten stimuleren we de productie van serotonine en dopamine.  Deze neurotransmitters zorgen ervoor dat zenuwcellen met elkaar communiceren.  Serotonine, ook wel het gelukshormoon, geeft je een gelukkig gevoel en reguleert onder andere je eetlust, gemoedstoestand en slaap. Endorfine (de natuurlijke ‘feel good’ drug) vermindert het gevoel van pijn en zowel endorfine als dopamine zorgen ervoor dat je gemotiveerd bent om door te gaan, geven een gevoel van beloning en maken je blij. Vanuit de frontale kwab worden veel functies, zoals bewegen, praten, gedrag en psychische factoren geregeld. Sporten versterkt de frontale kwab en zorgt dus voor een goed ontwikkeld gevoel van zelfvertrouwen en optimisme. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel psychologen en therapeuten sport aanraden als aanvulling op therapie. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat regelmatig sporten een beter effect heeft gehad op hun depressie en angst, dan antidepressiva.

Wij jij ook de positieve effecten op je lichaam én hersenen ervaren? Meld je dan aan voor een gratis en vrijblijvende proefsessie bij The Gym Society, de persoonlijke motivator voor een stabiel, sportief en gezond leven.

Lees ook: Lidmaatschappen studio Nijmegen bijna uitverkocht

*De hippocampus speelt een belangrijke rol bij de opslag van informatie in het geheugen, de ruimtelijke oriëntatie en het controleren van gedrag dat van belang is voor de overleving.

*De hypothalamus is onderdeel van het limbisch systeem, het deel van de hersenen dat te maken heeft met emotie, motivatie, genot en het emotioneel geheugen. Het speelt een belangrijke rol in ons dagelijks functioneren. De hypothalamus regelt het autonome zenuwstelsel, dat een groot aantal onbewuste lichaamsfuncties reguleert.

*Noradrenaline is een hormoon en neurotransmitter dat door het lichaam wordt aangemaakt. De functie van noradrenaline is vooral om stress de baas boven te zijn en het laat onder andere je bloeddruk stijgen, waardoor er even meer bloed beschikbaar is voor je hersenen en je spieren. De werking is vergelijkbaar met adrenaline, maar wordt sneller afgebroken en heeft meer emotionele effecten dan adrenaline.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.