marketingtrucs verleiden sportscholen

Marketingtrucs van sportscholen: laat jij je verleiden?

‘Maand gratis sporten!’, ‘Gegarandeerd resultaat in slechts 30 dagen!’, ‘Gratis sporttas cadeau!’; de slimme marketingtrucs van sportscholen scrollen onder onze duimen voorbij. Voor je het weet heb je een jaarlidmaatschap bij de sportschool op de hoek. Afgesloten in een vleug van extreem optimisme en goede hoop nadat je je er bewust van werd hoe je steeds vaker met opgetrokken neusvleugels en omlaag hangende mondhoeken naar je spiegelbeeld staat te kijken. Voor je het weet ben je een gulle donateur en vraag je je af wat je die dag had gebruikt om jezelf voor een heel jaar vast te laten leggen in een omgeving waar jij je totaal niet op je gemak voelt.

We weten allemaal dat sporten gezond is en toch is nog geen 20% van Nederland al lid van een sportschool. Helaas heeft een extreme meerderheid van de Nederlanders toch veel moeite om die spreekwoordelijke drempel over te komen. En laten sportscholen hier nou slim op inspelen. In hun marketingcampagnes wordt vaak gebruik gemaakt van zogenoemde neuromarketing waarmee wordt ingespeeld op onze emoties. Zoals bijvoorbeeld urgentie: ‘Deze actie is alleen geldig tot 30 november’. Of schaarste: ‘Er zijn slechts 10 plekken beschikbaar’. En dan hebben we het nog niet eens over het inspelen op je gevoel van schaamte of de diepgewortelde verlangens om gezonder te leven met ongeloofwaardige voor en na foto’s.

Toch laat de mens zich, onbewust, graag manipuleren of liever gezegd, sturen. Misschien willen we het niet toegeven maar soms hebben we het nodig om een klein beetje ‘voor de gek’ te worden gehouden, omdat we de stap anders niet zouden hebben gemaakt. Maar volgens ons moet er wel een verschil zijn tussen manipuleren en motiveren. Tussen ‘Een sixpack in 30 dagen’ en ‘Voel je fitter in 30 dagen’. Tussen ‘Gegarandeerd resultaat’ en ‘Resultaatgericht’. Als je nooit hebt gesport en ineens drie keer per week gaat sporten, word je namelijk absoluut fitter maar je krijgt echt geen sixpack in 30 dagen, tenzij je ze erop tekent.

The Gym Society heeft geen manipulerende acties om ervoor te zorgen dat je sneller lid wordt. Wij zijn namelijk van mening dat je ook zonder een aanbieding lid zou moeten willen worden. En misschien is een maand gratis mooi meegenomen; toch is geldbesparing geen juiste beweegreden. Er is maar een gerechtvaardigde beweegreden om lid te worden van een sportschool en dat is omdat je gezonder en kwalitatiever wil leven. Het moet de begeleiding, de service en échte consequente persoonlijke aandacht zijn die jou lid maken en houden van onze gym.

‘No tricks, best treats’ is onze slogan van deze maand, om maar even in te haken op Halloween. Het budget om jou een korting op je lidmaatschap te kunnen bieden besteden wij bijvoorbeeld liever aan hoogopgeleide bewegingscoaches, een optimale beleving, het bouwen van een sterke community en waardevolle seminars zodat jij niet alleen lid wordt, maar ook gemotiveerd blijft om je gezondheid op de eerste plaats te zetten.

Lees ook: Sporten combineren met een drukke levensstijl

2 antwoorden
  1. Frederique
    Frederique zegt:

    Eens. Groot nadeel van jezelf vastleggen aan een jaarabonnement: als je leven ineens verandert en je bijvoorbeeld gaat verhuizen en dus voor niks betaalt omdat je niet van je abo af kunt…

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter op Frederique Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.