sta op zitten sedentair gedrag

Sta op tegen te veel zitten! Tips bij sedentair gedrag

Stel je eens voor: je stapt in het vliegtuig naar een tropische bestemming in Azië, een vlucht van minimaal 12 uur. De stewardess aan het einde van het pad staat klaar bij de intercom om je welkom te heten aan boord: “Dames en heren, welkom aan boord van deze vlucht naar uw zonnige bestemming in Thailand. Wij vragen u al uw handbagage op te bergen in de bagagebakken boven uw hoofd en om het half uur moet u verplicht een rondje lopen door het vliegtuig.”

Dit zou natuurlijk nooit gebeuren, maar toch is de gedachte helemaal zo gek nog niet; langdurig zitten is namelijk ontzettend slecht voor je gezondheid. Zo slecht dat het ‘het nieuwe roken’ wordt genoemd. De gevaren van roken zijn ons allemaal bekend en niemand vindt het raar dat er in het vliegtuig niet gerookt mag worden. De gevaren van langdurig zitten zijn ook ontzettend schadelijk voor je gezondheid, maar toch neemt het aantal uur dat men per dag zit alleen maar toe en lijken bijzonder weinig mensen bewust bezig te zijn met het compenseren voor het sedentair gedrag. Sterker nog, door de constante ontwikkeling van nieuwe technologieën komen er dagelijks nieuwe uitvindingen bij die ervoor zorgen dat jij helemaal niet uit je stoel hoeft op te staan.

We zitten meer dan ooit en het aantal uur dat men per dag zit neemt alleen maar toe. In Nederland zitten we zelfs het meest van alle Europese landen. Op korte termijn kan dit gedrag schadelijk zijn voor gewrichten, botten en spieren. Op lange termijn veroorzaakt het chronische ziektes als diabetes type II en hart- en vaatziekten. Hier worden mensen niet graag mee geconfronteerd, maar daardoor weten ze vaak ook niet dat het vrij eenvoudig tegengegaan kan worden. Bij The Gym Society compenseren wij voor sedentair gedrag met onze hoogwaardige trainingsprogramma’s. Op ergonomische toestellen worden je gewrichten en spieren weer versoepeld en verbeter je jouw flexibiliteit en verslechterde lichaamshouding. Dit zal ervoor zorgen dat je weer recht gaat staan en je vrijer in je lichaam gaat voelen. Ook zal je hierdoor meer resultaat gaan halen in het krachttrainingsprogramma.

Wil je precies weten hoeveel te veel zitten is, en hoe je de negatieve gevolgen hiervan kan tegengaan met krachttraining en door kleine aanpassingen in het dagelijks leven? Gezondheidsexpert Cees Albers heet iedereen 23 oktober welkom ‘aan boord’ van The Gym Society Nijmegen met een seminar over “Wat kun jij zelf doen voor je gezondheid en het belang van krachttraining”. Zorg dat je het niet mist! Lees daarnaast ook onze laatste blog over de nieuwe gezondheidsnorm.

Seminar “Wat kun jij zelf doen voor je gezondheid en het belang van krachttraining.”
Datum: Maandag 23 oktober 2017
Tijd: 20:30 tot 22:00 uur
Locatie: The Gym Society Nijmegen

Let op: er zijn nog maar minder dan 10 plekken beschikbaar!

Het seminar is gratis voor alle leden van The Gym Society en andere geïnteresseerden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.